På resa bland sjöarna i Norditalien

De norditalienska sjöarna är värda ett besök oavsett årstid, för deras skönhet är betagande vid alla tider på året. Men vilken sjö ska du välja när du håller på att planera semestern? Och går det ens att överhuvudtaget göra ett val mellan dessa natursköna pärlor, som alla har så mycket att erbjuda? Vår försäljningschef och entreprenören Allan har varit på en rundtur bland sjöarna vilken startade i södra delen av Gardasjön och avslutades vid Luganosjön. Här nedan berättar han de viktigaste lärdomarna han gjorde på resan.

Vid vägens ände… och början av resan

Jag startar min berättelse där jag avslutar min resa, nämligen i Porlezza vid Luganosjöns nordöstra kust. Sedan starten av resan i Pescheria del Garda, vid Gardasjöns sydöstra kust, har jag rest ett par hundra kilometer, och här sitter jag nu en klar septembermorgon och tänker tillbaka på de tre dagar jag har tillbringat vid Gardasjön, Ledrosjön, Iseosjön, Comosjön och nu sist, Luganosjön. Vilken resa, och vilket mångfald av naturscener och härliga atmosfärer jag har bevittnat under vägen.

Se alla våra semesterbostäder vid Gardasjön här

Småstäder och häftig natur vid Gardasjöns västra strand

Starten gick vid Gardasjön och dess livliga städer och vackra bergslandskap. Från Pescheria i söder och upp till Tignale och Tremosine i nord, har jag i söder upplevt härliga levande städer som Pescheria och Desenzano del Garda med den sistnämndas vackra och stämningsfulla centrum och gamla havspromenad. På sjöns västra del hittade jag en blandning av lugna, eleganta småbyar som Salò, Gardone Riviera och den oerhört mysiga staden Gargnano. Längre norrut, i området kring Tignale och Tremosine, bjuder naturen in till en aktiv semester med cykelturer och vandring på programmet. Här finns fantastiska vyer, branta sluttningar, och utkiksplatser som helt och hållet tar andan ur dig!

Gardasøen
Gardasjön kan besökas året runt.

Aktiv semester vid sjön Ledrosjön

Resan till Ledrosjön från Riva del GardaGardasjöns nordliga spets var överraskande kort. Efter ca 20 minuter kom jag fram till den lilla staden Milina di Ledro vid sjöns sydöstliga kust. Staden ligger något uppe i höjderna och sprider sig ner mot sjön. Jag var förvånad över hur lite bebyggelse det fanns vid själva sjön, både i Molina di Ledro, men faktiskt också hela vägen runt sjön. Jag överväldigades också av det lugn jag fann vid Ledrosjön i motsats till Gardasjöns stundvis hektiska liv. Sjön var inte så stor som jag förväntade mig. Den framstod som väldigt överskådlig, och naturen vacker och lugn. Jag hittade inte samma dramatik i naturen som jag fann vid Gardasjöns nordvästliga kust. Det var skönt, och jag tänkte att här skulle man med fördel kunna åka på semester med familjen, åka i väg på vandringsturer och njuta av sjöns klara vatten – samt åka på dagsutflykt till den närliggande och mer tätbefolkade Gardasjön.

Se alla våra semesterbostäder vid Ledrosjön här

Mysiga och stämningsfulla Iseosjön

Dagen efter gick resan vidare till den lilla, överraskande intima och mysiga, Iseosjön. Vägen dit (ca 125 km) var häpnadsväckande, jag åkte bland annat förbi Idrosjön, som var ännu en naturskön pärla mitt i en bergig omgivning. Jag kom fram till Paratico vid Iseosjöns sydvästra kust på sena eftermiddagen. Paratico upplevdes, precis som systerstaden Sarnico (vilken du kan nå till fots på bara några minuter via en liten bro), liten, charmerande och mycket livlig i jämförelse med Ledrosjöns lugn. Platsen bjöd på en trevlig strandpromenad, ett sött historiskt centrum och en välkomnande atmosfär.

Se alla våra semesterbostäder vid Iseosjön här

Comosjön – naturlig skönhet och exklusivitet

Efter lunch i solen på strandpromenaden i Paratico gick resan vidare till Comosjön och den lilla staden Sorico vid den nordligaste delen av sjön. Vägen gick genom vindistriktet Franciacorta, förbi Bergamo och upp längs Comosjöns östliga kust. Jag övernattade i en trevlig lägenhet i Sorico, väldigt nära stadens utmärkta strand. Dagen efter, fortfarande i sällskap av en strålande höstsol, åkte jag vidare till den lilla staden Gravedona som också den bjuder på en charmerande strandpromenad och ett trevligt historiskt centrum. Den tidiga eftermiddagen spenderades i vackra Varenna vid sjöns östliga strand.

Comosøen
Comosjön och dess vackra omgivningar.

Från Varenna – liten och lugn – njöt jag av den helt förtrollande utsikten över Comosjön och dess fantastiskt vackra omgivningar. Jag nådde en högt belägen utsiktspunkt lite öster om stadskärnan, och den syn som mötte mig där, var så överväldigande och häpnadsväckande, att jag tänkte att detta måste vara en av Italiens vackraste platser. Det blå vattnet, de enorma bergen, småstäderna längs sjöns stränder… Det var magiskt. Därefter åkte jag vidare med en liten bilfärja från Varennas hamn, och efter 15 minuter var jag framme i den sofistikerade, världsberömda pärlan Bellagio som är full av exklusiva butiker, inbjudande restauranger och caféer – och massa turister. Men man förstår varför turisterna tar sig hit. Det är fantastiskt vackert och trevligt, och staden utstrålar exklusivitet.

Se alla våra semesterbostäder vid Comosjön här

Luganosjön – fridfull natur

Dagen efter gick redan till Porlezza vid Luganosjön. Staden är liten och stämningsfull, och ligger endast 10 km från Comosjöns fashionabla småbyar och några få km från den schweiziska gränsen. Och här sitter jag nu och blickar ut över den fridfulla sjön, den lilla inbjudande stranden och det bergiga landskapet, och funderar över hur oerhört vackra och olika de norditalienska sjöarna jag under denna resa har stiftat bekantskap med.

Se alla våra semesterbostäder vid Luganosjön här

Här finns verkligen något för alla, och trots sjöarnas mångfald, har de alla en atmosfär och charm som tilltalade mig – och jag vill gärna återvända till dem alla en dag.

Välkommen till Escapeaway. Hos oss kan du skräddarsy din resa efter dina önskemål, vare sig det gäller direktflyg eller flyg med mellanlandning. Dessutom kan du välja bland våra noggrant utvalda hotell

Pssst….glöm inte att kolla in våra unika Hideaways hotell. För att bäst kunna utforska området du planerar att besöka, rekommenderar vi att du hyr en bil.

Vill du få semesterinspiration, förmånliga erbjudanden och spännande resetips? Klicka här för att prenumerera på vårt nyhetsbrev.

>>> Läs mer om Escapeaway

>>> Läs mer om våra Hideaways hotell

Taggar från artikeln
, ,
skriven av
Mer av Marie B.

Cervejaria Trindade – Lissabons äldsta och vackraste bryggeri

Bryggeriet Cervejaria Trindade firade år 2011 sitt 175-års-jubileum. Trindade (som betyder treenighet) är...