Historien om hur In-Italia grundades

I år fyller In-Italia 20 år – den 18 maj 2019. Sedan 1999 har vi skickat svenskar, danskar och norrmän till alla de avkrokar i Italien som vi älskar. Här nedan följer historien om hur In-Italia kom till och en intervju med två av grundarna, Filippo Filippeschi och Peter Lolle, som båda arbetar på In-Italia än idag.

Som med så många andra bra historier, startade det med en dröm – och alkohol

Året är 1998. På Europæisk Rejseforsikrings kontor i Köpenhamn håller Filippo Filippeschi en fest för sin avdelning. Han är italienare, från Toscana, och han har en dröm. Han vill skapa en resebyrå, som endast säljer resor till Italien – det oupptäckta och oförstörda Italien, som han känner till så väl. Och han vill starta byrån på internet, i en tid, då alla andra resebyråer skickar glittrande kataloger med posten.

”Så vi var på den här festen, och en bra bit in på natten, då i alla fall jag hade fått en del att dricka, frågade Filippo om jag ville vara med” berättar Peter Lolle, som tillsammans med Filippo Filippescho och Asger Nordlund blir en av In-Italias tre grundare. ”Jag skulle ändå inte göra något den helgen, så visst kunde vi sätta igång. Jag hade besökt Italien många gånger under min barndom tillsammans med mina föräldrar och det var det land förutom Danmark, som jag hade det bästa – eller egentligen det enda – förhållandet till som ung”.

De tre grundarna trodde på idén, att de kunde skapa en resebyrå som uteslutande sålde resor på nätet – som en av de första byråerna att göra så i Danmark. De började bygga en hemsida, men det var inte helt problemfritt.

1990-talet: Både internet och Italien var nytt territorium

På slutet av 1990-talet reste skandinaver redan till Italien, men landet var långt ifrån så populärt som det är idag. Några av de stora resebyråerna arrangerade charterresor till norra Italien, Gardasjön och området runt Rom, men det fanns många fördomar om att övriga delar av Italien tillhörde Maffian och andra kriminella verksamheter.

In-Italias hemsida har utvecklats med tiden…

”Samtidigt var vi mitt i den första IT-bubblan. Allt som gjordes på nätet, var på ett eller annat vis innovativt och spännande, men också lite farligt. Vi hade inte någon katalog som våra gäster kunde bläddra i, allt låg på hemsidan och endast där. Vi hade inte heller rötter i resebranschen, vi var bara några glada amatörer, som gjorde saker och ting på ett annat vis” berättar Peter Lolle.

Resebyrå på privatadressen

När In-Italia såg dagens första ljus, år 1999 fanns med andra ord en hel del utmaningar. De första åren rådde viss skepsis från andra aktörer i resebranschen och även från potentiella gäster. Inte minst när det gällde det strikta sätt som In-Italia arrangerade resor på. Filippo Filippeschi berättar:

”Efter att ha besökt vår hemsida, skickade folk en massa mail. Eller ringde på alla möjliga tidpunkter. Jag har svarade i telefon klockan ett på natten och klockan sju på morgonen. Några tog bussen till min lägenhet, som var vår officiella adress, där jag satt och arbetade bland en massa bråte då lägenheten samtidigt var under renovering. Men efter en kopp espresso eller ett glas vin, bokade de likväl sin resa och vi registrerade det direkt i databasen, medan Peter satt vid tangentbordet och försökte skapa ett mer användarvänligt system.

In-Italia är för de modiga, nyfikna resenärerna

I motsats till andra resebyråer, hade In-Italia redan från dag ett, hotell, villor och semesterlägenheter i Italiens alla 20 regioner, och erbjöd boende på små, självständiga agriturismi och hotell. Och det var populärt hos de skandinaviska resenärerna.

”Vi lockade de modiga resenärerna, som ville uppleva autentiska ställen”, berättar Filippo Filippeschi, och fortsätter: ”Vi sålde upplevelser, inte status att ha bott på det bästa eller dyraste hotellet. På den tiden frågade gästerna inte efter wifi, pool eller luftkonditionering. Vi fick tag på de 10 procent av befolkningen, som ville vara först på banan, och som inte var rädda för något nytt”.

Under samma period anställer In-Italia en riktig grafiker, och efter att sex journalister bjudits in på en annorlunda, och välplanerad pressresa till Sicilien, börjar några av de danska tidningarna att skriva om den lilla italienska resebyrån, som inte längre var så liten…

Tillgång till den lokala delen av Italien

Redan år 2001 har In-Italia vuxit med 1100 % och bolaget flyttar ut från Filippos lägenhet till dess första riktiga kontor. Samma vinter kör Filippo Italien runt, i en liten Fiat Punto Diesel, för att hitta ännu fler av de autentiska och lokala resmålen, som nu blivit In-Italias varumärke.

Tidslinje
In-Italias tidslinje de senaste 20 åren

Och så är det än idag. Därför finns det idag många semesterlägenheter, hotell och villor att välja emellan, när du bokar din resa hos In-Italia. Från Sardinien i väst, till stövelns här, Apulien, i öst. Oavsett om du vill åka skidor och bo i en bergshytt i Valle d’Aosta, bo med panoramautsikt över Amalfikusten, eller njuta av lantlivet på Sicilien, har In-Italia helt rätt semesterbostad för dig.

Den röda tråden för alla ställen som du hittar hos In-Italia, är fortfarande den vision Filippo Filippeschi hade redan 1999: en önskan om att ge skandinaviska resenärer tillgång till den lokala delen av Italien:

”En plats, där du har utsikt över berg, hav och vulkaner; ren luft och goda råvaror; och ett möte med människor som inte stressar genom dagarna, utan tar sig tid till att hälsa på en vän eller beundra solnedgången”.

Visste du: Toscana var In-Italias mest populära resmål år 1999, och det är det än idag! Du kan just nu vinna en veckas semesterboende i Toscana i vår födelsedagstävling.

In-Italias födelsedag: 20 år fulla med resor till Italien

In-Italia fyller 20 år den 18 maj 2019. Därför har vi samlat några av våra berättelser från de senaste 20 åren här:

Hur var det t.ex. att resa till Italien för 20 år sedan?

Här kan du också läsa om tre semesterbostäder som funnits med oss från start

 

Välkommen till Escapeaway. Hos oss kan du skräddarsy din resa efter dina önskemål, vare sig det gäller direktflyg eller flyg med mellanlandning. Dessutom kan du välja bland våra noggrant utvalda hotell.

Pssst….glöm inte att kolla in våra unika Hideaways hotell. För att bäst kunna utforska området du planerar att besöka, rekommenderar vi att du hyr en bil.

Vill du få semesterinspiration, förmånliga erbjudanden och spännande resetips? Klicka här för att prenumerera på vårt nyhetsbrev.

>>> Läs mer om Escapeaway

>>> Läs mer om våra Hideaways hotell

Taggar från artikeln
skriven av
Mer av Marie B.

Cervejaria Trindade – Lissabons äldsta och vackraste bryggeri

Bryggeriet Cervejaria Trindade firade år 2011 sitt 175-års-jubileum. Trindade (som betyder treenighet) är...
Läs mer