FAQ: Ofta ställda frågor angående resan
Välkommen till vår sida med allmän information om resor med Escapeaway (FAQ = Frequently Asked Questions).
Här kan du hitta svar på de vanligaste frågorna som uppstår före, under och efter resan. För flygresor, bilhyra och hotell har vi gjort särskilda FAQ.
Läs FAQ om flygresan här
Läs FAQ om bilhyra här
Läs FAQ om transfer här
Läs FAQ om hotell här
Allmän information
Avbokning
Vill du avboka din paketresa ombedes du kontakta oss skriftligen. Resan kan enbart avbokas av resebeställaren och från samma mail som resan har bokats med. För regler angående avbokning av resor med Escapeaway hänvisar vi till våra resevillkor.
Har du bokat "Enbart hotell" gäller andra avbokningsregler som är beroende av om du har bokat med gratis avbokning/återbetalningsbart, eller om du har bokat en hotellvistelse som inte är återbetalningsbar. De aktuella avbokningsreglerna framgår av ditt resebevis.
Avbeställningsförsäkring
Du kan teckna en avbeställningsförsäkring vid sjukdom samtidigt som du bokar din resa, och vi rekommenderar alltid att du är ordentligt försäkrad före och under resan. Läs mer om avbeställningsförsäkring här. Man kan inte avboka en bokad avbeställningsförsäkring.
Attraktioner och sevärdheter
Hos Escapeaway är vi specialister på hotellen och semesterbostäderna, och självklart kan vi även en hel del om resmålen och sevärdheterna i närheten av ditt valda hotell eller semesterbostad. Under "Avstånd och attraktioner", kan du under varje hotell eller semesterbostad hitta ett par förslag på vad du kan uppleva i närområdet och på destinationen. Vill du ha ytterligare reseinspiration så hänvisar vi till vår blogg, där skriver vi också om upplevelser, sevärdheter och attraktioner på de resmål som du hittar hos Escapeaway.
Bokning av resa
Alla resor kan bokas online, och hos Escapeaway är det alltid valfritt avresedatum och valfri reslängd. Observera att om du vill ha ett skräddarsytt erbjudande på en resa, där du till exempel sätter ihop en semester där du bor på mer än ett hotell och behöver flyg och hyrbil, då ber vi dig fylla i en förfrågan, eftersom denna typ av resa inte kan bokas online. Du kan fylla i vårt frågeformulär här. Hos Escapeaway hittar du även färdigarrangerade bilrundresor där du bor på 2 eller flera hotell på din resa. Hitta alla bilrundresor här.
Betalning
Hos Escapeaway betalar du din resa online via en säker och krypterad förbindelse levererad av NETS och DIBS. För betalning kan du använda VISA, American Express, Diners Club, JCB och Mastercard. Har du valt att betala deposition (anmälningsavgift) vid bokningen så kan slutbetalning göras antingen via online-betalning eller som banköverföring. Du får en betalningspåminnelse cirka 50 dagar före avresan, såvida du inte redan har gjort din slutbetalning. Bankupplysningarna hittar du på din bokningsbekräftelse och/eller på den betalningspåminnelse du mottar på den mail som du har skrivit in vid bokningen av resan. Läs mer om betalning av deposition under "Deposition" här på sidan. Du kan även läsa Escapeaway betalningsvillkor här.
Betalning på resmålet
Det kan förekomma vissa betalningar som måste göras på resmålet, här ibland vid check-in. Detta rör sig om turistskatter, betalning för extra sängkläder, slutstädning, handdukar med mera. På hotell är alltid sängkläder samt handdukar och städning inkluderat i priset om inget annat står angivet i hotellbeskrivningen. Observera att en del semesterbostäder ber om en deposition vid check-in, denna deposition återbetalas vid avresa , under förutsättning att lägenheten eller semesterbostaden lämnas i samma skick som vid ankomst.
Biljetter/bokningsnummer/avresehandlingar
Vid bokningen av din resa mottar du en mail med ditt bokningsnummer. Detta dokument ska du noga läsa igenom och spara eftersom det gäller som biljett/voucher för alla de köpta tjänsterna. Bifogat till ditt mail mottar du även ett vistelsebevis/hotellvoucher som du ska printa ut och lämna i receptionen vid check-in. Det kommer även vara en Escapeaway flygbiljett samt en faktura bifogad till ditt mail. För ytterligare information om biljetter läs här.
Har du bokat hyrbil till din resa kommer du få dig tillsänt en hyrbilsvoucher på den mail du skrev in vid bokningstillfället. Har du bokat en resa med flyg kommer ditt bokningsnummer till flygresan också stå med på din bokningsbekräftelse. Vi skickar inga utprintade biljetter/vouchers med posten. Har du problem med att printa ut den biljett/voucher som du mottagit på mail bör du se över dina printerinställningar. För att kunna printa en pdf. fil måste man ha ett program som kan läsa pdf. filer. Vi rekommenderar adobe reader som du kan ladda ner här.
Barn och spädbarn
Som utgångspunkt ligger ett spädbarns åldersgräns mellan 0 och 2 år, och beteckningen barn ligger som utgångspunkt åldersmässigt mellan 2 och 11 år. Barn och spädbarn är naturligtvis välkomna som gäster hos Escapeaway, och om du helst vill bo på speciellt barnvänliga hotell och semesterbostäder så hittar du dessa under resetemat "familjesemester" och "Semesterlägenheter". Barnrabatter på både flyg och hotell kommer automatiskt vara avdragna från det pris som ges per person, när du får upp ett resultat i sökmotorn på hemsidan.
Deposition / anmälningsavgift
När du bokar din resa kan du välja att betala resans totala pris eller att betala en deposition. Väljer du att betala en deposition beräknas denna som regel utifrån priset på flygbiljetterna (eftersom dessa inte är återbetalnings- eller ombokningsbara), biljetterna ställs ut direkt vid bokningstillfället. Senast 40 dagar före avresa ska slutbetalningen göras, och därför är det inte heller möjligt att välja betalning av deposition om du bokar en resa när det är mindre än 40 dagar till avresa. Du ser möjligheterna till att välja antingen full betalning eller betalning av deposition när du bokar och klickar dig vidare till betalningsfönstret. Var även uppmärksam på att depositionsbetalning inte kan väljas på en resa med ett totalpris under SEK 5 600,-
OBS: Om priset för vistelsen inte är återbetalningsbart, går det inte välja att betala deposition.
Fel och brister
Upplever du mot förmodan brister eller rena fel på din resa ombedes du omgående kontakta oss på mail eller telefon så att eventuella fel eller brister kan avhjälpas med det samma. Du kan alltid även kontakta receptionen, eftersom fel och brister ofta kan åtgärdas på plats. Du hittar vår kontaktinformation här. Vår kontaktinformation framgår även av den bokningsbekräftelse du mottog vid bokningstillfället, och som du ska medföra på din resa.
Förlängning / ändring av resan
Har du bokat en resa med flyg och hotell så kan resan i enstaka fall förlängas, under förutsättning att det finns lediga rum på hotellet eller lediga rum på ett annat hideaway, som du gärna vill besöka på resmålet. Observera att flygbiljetterna har ställts ut på de datum som du angav vid bokningen, och kan därför inte utan vidare ändras (varför vi reserverar oss för eventuella önskemål om ändringar). Om du vill att Escapeaway ska göra en förfrågan om en ändring av din vistelse så tillkommer en serviceavgift på SEK 300,- per biljett och per rum. Vid en ändring samt utställande av en ny flygbiljett tillkommer en extra serviceavgift på SEK 700,- per biljett. Eventuella prishöjningar på biljetten ska du själv stå för.
Försäkringar
Vi rekommenderar alltid att du före avresa har tecknat en reseförsäkring. Vi samarbetar med Gouda Reseförsäkring, hos vilka du kan köpa en reseförsäkring här. Vi rekommenderar även att du har beställt och tar med dig EU-kortet (sjukförsäkringskortet) på din resa.
Presentkort
Du kan även köpa ett presentkort hos Escapeaway. Om så är fallet ber vi dig kontakta oss på telefon eller per mail. Vi behöver veta beloppet på presentkortet samt vem det ska utställas till. Presentkortet har en giltighetstid på 2 år från utställelsedatum. Ett presentkort kan inte bytas in mot kontanter, men kan utnyttjas som full eller delvis betalning av en utvald resa allt efter pris och önskemål.
Kvarglömda saker
Kunden ansvarar själv för att medhavda föremål och kontanter förvaras på ett ansvarsfullt sätt. Escapeaway kan inte vara behjälpligt med att efterlysa kvarglömda föremål, detta måste kunden göra genom direktkontakt med hotellet/semesterbostaden. Eventuella kostnader i samband med att skicka hem kvarglömda föremål måste kunden själv stå för.
Kontakt
Du kan kontakta Escapeaway via telefon, på mail och även på vår supportchat. Besök på kontoret mottas enbart efter avtal. Se vår kontaktinformation här.
Kreditkort
När du bokar din resa kan du betala online med kreditkort. Läs om betalning och kreditkort här.
Överlåtande av resa
Skulle du vilja överlåta din resa till annan person ombedes du kontakta oss. Vid överlåtande av en resa tillkommer det en serviceavgift på SEK 400,- per person. Har du bokat en resa med flyg som du vill överlåta kan det tillkomma avgifter samt eventuella prisökningar på flygbiljetten från flygbolagets sida, dessa tillägg måste du själv stå för, och det är bara på enstaka reguljärflygbolag som det är möjligt att ändra namn. Detta kan du få besked om genom att kontakta Escapeaway, och om det inte är möjligt att göra en namnändring så rekommenderar vi att du själv köper en ny biljett. I de fall det går att ändra namn på flygbiljetten så tar Escapeaway ut en serviceavgift på SEK 700,- per person för ändring och utställande av ny flygbiljett.
Pass
Du ska ha med dig ditt pass på resan och före avresa försäkra dig om att passet är giltigt under hela den period du reser, och på vissa destinationer upp till 6 månader efter att resan är avslutad. För särskilda regler om pass och inresa hänvisar vi till Utrikesdepartementets hemsida.
Rabatter
Alla rabatter och erbjudanden hittar du antingen i vårt nyhetsbrev, på vår facebook-sida eller under rubriken "Reseerbjudanden" på vår hemsida. När du söker din resa och får ett pris enligt den information du har angett i sökmotorn så kommer barnrabatter, spädbarnsrabatter, boka-tidigt-rabatter, "stay 7 - pay 6"-rabatter med mera alltid vara avdragna från det lämnade priset. Priset du mottar kommer alltid anges som pris per person.
Resevillkor
Du hittar Escapeaways resevillkor här. Vi rekommenderar alltid att du noga har läst igenom dessa innan du bokar din resa.
Resformer
Hos Escapeaway kan du välja att resa/boka din resa på 3 sätt. Du kan boka:
Enbart hotell
Hotell + flygresa
Hotell + flygresa + hyrbil
Läs mer om resformerna här
Resegaranti
Bokar du en resa bestående av minst hotell + flygresa så är du täckt av resegarantin. Läs mer om resegaranti här.
Reseledare
När du reser med Escapeaway, har du som utgångspunkt inga reseledare eller guider knutna till din resa, med mindre att det står speciellt angivet på din bokningsbekräftelse och/eller resebeskrivning. Dock kan du med fördel kontakta receptionen på ditt hotell, där kan du ofta få goda råd, tips och praktisk information om hur du kan anmäla dig till guidade utflykter i lokalområdet.
Reklamationer
Skulle du mot förväntan uppleva fel eller brister under din resa ombedes du omgående ta kontakt med oss via telefon under öppettider, eller per mail. Här hittar du våra kontaktupplysningar vilka även framgår av din tillsända boknings bekräftelse.
Slutbetalning
Om du vid bokning av resan har betalat en deposition (anmälningsavgift) så ska slutbetalningen vara oss tillhanda senast 40 dagar före avresa. Du kan slutbetala din resa med kreditkort eller genom banköverföring, se bankuppgifter på din bokningsbekräftelse. Betala din resa med kreditkort här.
Sjukdom under resan
Skulle du ha oturen att bli sjuk på din resa, och om det är så allvarligt att du har behov av läkarhjälp eller inläggning på sjukhus, då ska du omgående kontakta de lokals myndigheterna. Vi rekommenderar alltid att du före resan har tecknat en reseförsäkring som även täcker för sjukdom under resan. Vi rekommenderar även att du beställer det europeiska sjukförsäkringskortet, EU-kortet, detta kort är gratis. Escapeaway samarbetar med Gouda Reseförsäkring. Läs mer om trygghet när du reser och försäkringar här.
Sjukförsäkringsbevis
Vi rekommenderar alltid att du har med ett sjukförsäkringsbevis från ditt försäkringsbolag, som bevis för att du är försäkrad om något oförutsett skulle inträffa. Därför rekommenderar vi alltid att du tecknar en reseförsäkring och beställer EU-kortet genom Försäkringskassan.
Tillägg och tillval
Vid tillval på en resa, till exempel uppgradering av rum, ändring av hyrbil, namnändringar med mera, tillkommer alltid en avgift på minst SEK 350,- se våra villkor här.
Transport till och från hotell
Som utgångspunkt rekommenderar vi alltid att du hyr en bil på din semester, eller köper till transfer. Vill du boka en transfer så kan du göra det samtidigt som du bokar flyg och hotell. Taxi, tågbiljetter, bussbiljetter eller annat är sådant du själv måste arrangera. I dessa fall hänvisar vi till Suntranfers eller Rome2Rio. Observera att ingen av dessa båda är samarbetspartner till Escapeaway.
Turistskatt
På flera resmål ska man betala turistskatt vid ankomst eller vid avresa från hotellet. Denna turistskatt varierar och ska betalas lokalt på plats. Escapeaway har inte möjlighet att uppdatera och informera om lokala turistskatter, ej heller kan dessa betalas vid bokning av resan, eftersom skatten kan ändras av de lokala myndigheterna utan någon förvarning. Vanligtvis ska man, om resmålet tar ut en turistskatt, betala mellan 1-6 EUR per person per dag (i vissa fall med en maximal betalning på 10 dagar även om vistelsen skulle vara längre). Vi hänvisar till det enskilda landets turistbyrå för ytterligare och mer exakt information.
Unga under 18 år
Reser du som minderårig under 18 år ska du vara uppmärksam på följande:
- På många platser måste du ledsagas av en vuxen som har fyllt minst 18 år för att kunna checka in på hotellet
- Det är ditt eget ansvar att undersöka vilka regler som gäller i det land du reser till, och följa dessa.
- Escapeaway kan inte upplysa dig om det gällande hotellets regler - det är ditt eget ansvar att kontakta hotellet på förhand, och höra om de tillåter att du reser utan myndigt sällskap.
- Du ska ta med dig ett intyg på engelska från dina föräldrar, där de bekräftar att du har tillåtelse att resa tillsammans med ditt resesällskap, utan myndigt sällskap.
Läs mer här: Resor med minderåriga
Observera också att de flesta länder inte har samma alkoholpolitik som i Sverige, där unga under 18 år inte kan förvänta sig utskänkning av alkoholhaltiga drycker.
Visum
Krävs det visum för inresa på ditt valda resmål så måste du själv anskaffa ett sådant. För andra länders pass och visumregler hänvisar vi till Utrikesdepartementets hemsida här.
Vaccinationer
I vissa länder kan det vara en fördel att vara vaccinerad mot olika sjukdomar (dock i mycket sällsynta fall inom EU). Escapeaway erbjuder ingen rådgivning angående vaccination. Vi hänvisar i stället till din egen vårdcentral eller vaccinationscentral.
Valuta
Vi rekommenderar att du tar med dig en viss del kontanter i den lokala valutan för ditt resmål. Du kan oftast betala med internationella kreditkort på ditt resmål, och ofta finns det även uttagsautomater i närheten av ditt hotell, men det kan även krävas körning till en automat om ditt hotell inte ligger centralt.
Väder och klimat
För väder- och klimatinformation på resmålet hänvisar vi till Sveriges Meteorologiska och Hydrologiska institut, SMHI.
Ändringar / ombokning
Om du vill göra ändringar i din resa ombedes du kontakta oss på mail eller telefon. Med hänsyn till de ändringar du eventuellt kan göra så hittar du den mesta informationen i denna FAQ, eller gå tillbaka högst upp på denna sida där du hittar särskilda FAQ för hotellvistelsen, bilhyran och flygresan. Vid ombokning av hotellvistelse och flygresa tillkommer alltid en serviceavgift på minst SEK 700,- per bokning, under förutsättning att det går att ändra / omboka resan.
Öppettider
Våra öppettider är säsongsberoende och du hittar gällande öppettider här.