Corona

Bästa gäst.

Vilken hektisk och surrealistisk tid vi upplever och förmodligen kommer att uppleva en tid framöver. Både privatpersoner och företag märker av denna extraordinära situation som världen är drabbad av. Det är nästintill omöjligt att begripa att en så ”ovälkommen gäst” och ”osynlig fiende”, som Corona-viruset (Covid-19), har orsakat så stora konsekvenser i hela världen.

Detta betyder också att allt icke-nödvändigt resande är inställt, vilket innefattar avresor från hela Skandinavien till hela världen. Ett tråkigt men tyvärr nödvändigt tilltag. I skrivande stund gäller den svenska avrådan alla avresor fram t o m den 15 juli.

Även om vi redan varit i kontakt med merparten av våra gäster, med avresa i den berörda perioden, så dyker det ändå och naturligt nog hela tiden upp praktiska frågor – och detta oavsett om du bokat din semester med avresa innan eller efter den 15 juli 2020. De mest ställda frågorna har vi försökt besvara nedanför så uttryckligt och konkret som möjligt, med hänsyn till de konstant förändrade omständigheterna.

Som alltid är du givetvis varmt välkommen att kontakta oss om det finns något annat vi kan hjälpa dig med. Men vi hoppas på din förståelse för att även om reseaktiviteten i nuläget är obefintlig finns det ändå en massa praktiska uppgifter som respektive team och kollegor hos Escapeaway dagligen arbetar på högtryck med för att lösa. Därför är vi ytterst tacksamma för ditt tålamod med de något längre svarstiderna än vad du normalt kan förvänta dig.

Trots Corona-situationens allvar ska det också finnas plats för ett litet men positivt inslag. Nämligen de väldigt många stöttande, varma och kärleksfulla mejl och telefonsamtal vi den senaste tiden mottagit från er gäster – era hälsningar betyder riktigt mycket för oss. Tusen tack! 

Vi hoppas att världen snart är redo för en mer normal vardag igen och tills dess önskar vi dig allt det bästa. Sköt om dig själv och dina närmaste.

Bästa hälsningar
Alla vi på Escapeaway 


Avresa innan den 15 juli 2020 – läs svaren på de mest ställda frågorna

"Jag har köpt en paketresa som pga. UD:s reseavrådan är inställd – när kan jag förvänta mig att få återbetalt det inbetalda beloppet?"

Svar: Som utgångspunkt är det väldigt klokt att boka en paketresa från början. Detta innebär nämligen att det belopp som du har betalt till oss som resebyrå alltid är säkrat eftersom du alltid är försäkrad och skyddad av resegarantin. 

Dock är det helt förståeligt att du gärna vill ha svar på när du kan förvänta dig att få återbetalt din paketresa. Då vi står mitt i en världsomfattande och helt extraordinär situation, på grund av Corona-viruset, är det inte möjligt för oss att ge ett specifikt datum eller period för återbetalning. Hur gärna vi än vill! Men du ska och bör förvänta dig att det kommer ta väsentligt längre tid än normalt. Även om denna ovissa väntetid av naturliga skäl kommer pröva ditt tålamod vill vi ändå uppmuntra dig att avvakta och samtidigt understryka att du inte behöver kontakta oss för en uppdatering då vi självklart ser till att ringa eller skriva till dig när det finns något nytt att meddela.

Läs mer om tryggheten vid bokning av en paketresa här

 

"Får jag det inbetalda beloppet återbetalt om jag köpt ”hotel only” (endast semesterboende) med ankomst i den period som UD:s avrådan gäller?"

Svar: Det finns flera svar på denna fråga. Om du har köpt en vistelse med gratis avbokning och skriftligen har avbokat vistelsen inom den angivna fristen för avbokning får du återbetalt det inbetalda beloppet.  Återbetalningen sker till det kort eller det bankkonto du använt vid bokning/betalning av vistelsen. Återbetalningar sker löpande, varför vi ber om ditt tålamod.

Om du däremot har bokat en icke återbetalningsbar vistelse, eller om fristen för gratis avbokning är passerad, kommer det inte finnas någon möjlighet för återbetalning (ej heller att ändra till en annan period). Om du har behov för en avbokningsbekräftelse från vår sida för att använda till din reseförsäkring, ombeds du skicka ett mejl till info@escapeaway.se 

 

Avresa efter den 15 juli 2020 – läs svaren på de mest ställda frågorna

"Jag kan se att flygbolaget har avbokat min flygbokning i min paketresa köpt hos er – hur ska jag förhålla mig?"

Svar: Om du ska resa ut efter den 15 juni ska du som utgångspunkt resa som planerat – det är åtminstone utspelet från Utrikesdepartementet just nu, men situationen och vägledningen kan ändra sig från dag till dag. Dock kan det finnas flygbolag som löpande anser sig vara tvungna att redan nu ställa in en planerad avgång, så även efter den 15 juli – och det kan det finnas flera olika orsaker till. Om du blir kontaktad direkt av flygbolaget med information om att de har varit tvungna att avboka din flygresa rekommenderar vi att du skickar detta mejl vidare till oss på info@escapeaway.se. För då ligger det praktiska i våra händer och det är även vår skyldighet att försöka finna en alternativ flygresa till dig i enlighet med Paketreselagen. 

 

"Hur ska jag förhålla mig om UD:s avrådan från resor utomlands förlängs och min planerade avresedag därmed påverkas? "

Svar: Om Utrikesdepartementet förlänger den nuvarande reseavrådan till hela världen blir du automatiskt kontaktad av oss, om den eventuellt förlängda perioden är inom den period du ska resa – det kommer med största sannolikhet vara 14 dagar eller färre från din avresa. Om UD däremot inte förlänger sin avrådan till det område du ska resa till ska du som utgångspunkt förvänta dig att resa som planerat.  

 

"Ska jag betala deposition/slutbetalning som informerats på min bokningsbekräftelse?" 

Svar: Det korta svaret är ’ja’. Om du inte respekterar betalningsdatumet som är angett i din bokningsbekräftelse riskerar du att din paketresa eller din hotellvistelse automatiskt blir avbokad i vårt system och då förlorar du därmed både resan/vistelsen samt det redan inbetalda beloppet. 

 

"Jag önskar att avboka eller flytta fram min paketresa – vilka möjligheter har jag för att avboka/ändra?"

Svar: Om du önskar att avboka eller ändra på din kommande semester, som har planerad avresa senare än UD:s aktuella period för avrådan, så är det de redan tidigare meddelade avbokningsreglerna som gäller. Det betyder att det inbetalda beloppet går förlorat om du ändrar eller avbokar i en existerande paketresa. Du kan läsa mer om de allmänna resevillkoren vid köp av paketresa här

 

Uppdaterad 14 maj 2020